تراکتور

در تراکتور ها چرخ های متنوعی از جمله لاستیکی ، زنجیری و آهنی استفاده می شود.

\r\n

چرخ لاستیکی

\r\n

در سال های اخیر در بیشتر ماشین ها از چرخ های لاستیکی استفاده می شود. این چرخ ها برای سرعت های کم بسیار مناسب هستند و نسبت به ضربات از خود مقاومت نشان می دهند.

\r\n

تایر هایی که در ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای ویژگی های زیر باشند:

\r\n

    \r\n

  • در مقابل نیروهای اعمال شده مقاوم باشند.
  • \r\n

  • بتوانند در زمین های ناهموار ارتعاشات را جذب کنند و حرکت نرمی داشته باشند.
  • \r\n

  • در هر شرایطی بتوان به راحتی تعادل را حفظ کرد.
  • \r\n

  • در اراضی مختلف بتوان مقاومت در برابر ساییدگی از خود نشان دهند.
  • \r\n

  •  
  • \r\n

\r\n

اجزای چرخ لاستیک:

\r\n

\"اجزای

\r\n

یک چرخ لاستیکی دارای اجزای مختلفی از جمله موارد زیر می باشد:

\r\n

    \r\n

  • تایر
  • \r\n

  • تیوب
  • \r\n

  • رینگ
  • \r\n

  • دیسک
  • \r\n

\r\n

رینگ یا طوقه: قسمتی از چرخ است که تیوب به همراه لاستیک بر روی آن قرار می گیرد رینگ یا طوقه نام دارد.

\r\n

تایر: قسمتی از چرخ است که با زمین  تماس دارد.

\r\n

دیسک: در چرخ ها صفحه یا پره هایی وجود دارد که با آن رینگ بر روی محل بسته شدن چرخ قرار می گیرد به این قسمت دیسک گفته می شود. چرخ هایی که در قسمت عقب تراکتور مورد استفاده قرار می گیرند می توان رینگ از دیسک جدا باشد.

\r\n

تیوب یا تویی:  این قسمت از چرخ دارای لاستیکی است که قابلیت ارتجاعی دارد. تیوب را داخل لاستیک قرار می دهند و با هوای تحت فشار پر می کنند. در بعضی از چرخ هایی که در تراکتور مورد استفاده قرار می گیرد تیوب وجود ندارد. جنس لاستیک به کار رفته در این چرخ ها به گونه ای است که هوای تحت فشار دورن آن قرار می گیرد و نیاز به تیوب ندارد و اصطلاحا به آن ها تیوبلس می گویند.

\r\n

تایرها از چندین لایه تشکیل شده اند که در نحوه قرار گرفتن لایه ها کنار هم دو نوع تایر را شکل می دهند ، تایر های بزگ بایاس و رادیالی یا شعاعی هستند.

\r\n

در تایرهای بایاس لایه های به صورت مورب و ضربدری در کنار یکدیگر هستند ولی در لاستیک های رادیال لایه ها عمودی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. تایرهایی که از نوع بایاس هستند انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با نوع رادیال دارند.

\r\n

مشخصات ظاهری تایر:

\r\n

بر روی جداره بیرونی هر چرخ اعداد و ارقام مختلفی نوشته شده که شناسنامه تایر را تشکیل می دهند. این اطلاعات به شما کمک می کند تا  در مورد اندازه تایر، تعداد لایه ها ، کابرد، بیشترین فشار باد، تاریخ  تولید و انقضای لاستیک، وزن قابل تحمل و … اطلاعات بیشتری داشته باشید.

\r\n

کاربرد تایر:

\r\n

روی هر تایز حروفی نوشته شده است که این حروف نشان میدهد این تایر باید در کدام قسمت  و چه ماشینی مورد استفاده قرار بگیرد.

\r\n

    \r\n

  • اگر بر روی تایر حرف F نوشته شده باشد این تایر مخصوص استفاده در چرخ های جلو است.
  • \r\n

  • حرف R: این نوع لاستیک در چرخ های عقب مورد استفاده قرار می گیرد.
  • \r\n

  • I نشان می دهد که جرخ مخصوص ادوات کشاورزی است.
  • \r\n

\r\n

اندازه تایر:

\r\n

لاستیک ها دارای اندازه های مختلفی می باشند که با دو یا سه عدد مشخص می شوند. لاستیک های بایاس را با دو عدد نشان می دهند. عدد اول نشان دهنده پهنای لاستیک است و عدد دوم قطر داخلی رینگ را نشان می دهد. اگر بین این اعداد خط تیره دیده شود اندازه بر اساس اینچ است. اگر با ممیز یا ضربدر جدا شده باشند اندازه ها بر اساس سانتی متر هستند. در لاستیک های رادیال معمولا عدد سومی نیز نوشته می شود که نشان دهنده درصد ارتفاع دیواره به پهنای مقطع اسمی تایر است.

\r\n

تعداد لایه تایر:

\r\n

تعداد لایه های که با حرف P نشان داده می شود. باری که یک لاستیک می تواند تحمل کند را نشان می دهد. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد بار بیشتری می تواند لاستیک تحمل کند.

\r\n

حداکثر فشار:

\r\n

این عدد نشان می دهد که هر لاستیک چقدر می تواند فشار داشته باشد. البته شاید این عدد به درستی قید نشود و بهتر است برای تنظیم درست فشار باد تایر به دفترچه راهنمای ماشین مراجعه کرد.

\r\n

اگر قسط خرید تراکتور را داریدیا می خواهید از قیمت تراکتور دست دوم مطلع شوید می توانید به سایت تراکتور مراجعه کنید. در هنگام خرید یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید لاستیک ها هستند. شما در این مقاله یاد گرفتید اعداد نوشته شده بر روی لاستیک نشان دهنده چیست پس به راحتی می توانید تشخیص دهید که تایر به کار رفته در ماشین خوب و مناسب است یا نه.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *